Saturday, April 19, 2014

Pusat Pergigian Kanak-Kanak & Kolej Latihan Pergigian Malaysia



Hai hai assalamualaikum . fuhh fuhh ! tiup sikit blog  berhabuk yang  lama tak update ni hahaa. Aku rasa  kali ni la paling lama aku tak jengah ruang  hayal aku ni. Hmm macam biasa , busy lorh. Last  entry itu hari pasal tawaran yang aku dapat under SPA  kan. Yeahh, aku grab tawaran tu sambil lompat kecikk haha (tagline ‘kecik’ ni aku baru dapat kat kolej. Hehee nanti la aku story). 


Okeh . I nak kenalkan youalss dengan  PUSAT PERGIGIAN KANAK-KANAK&KOLEJ LATIHAN PERGIGIAN MALAYSIA (PPKK&KLPM) . Kat Malaysia ni ada satu je yang namanya kolej gigi ni. Its located in Pulau Pinang. Macam aku yang asal timur ni jenuh la jugak nak menyampai pulau mutiara ni. Kalau dari Terengganu lalu belah Kelantan pastu Perak Perlis semua dalam 6-8 jam ngan kereta. 


latest punyer pintu masuk KLPM. okay abaikan ketiadaan huruf N tu alahai -_-'


PETA LOKASI PPKK&KLPM

PPKK&KLPM ni bersebelahan ngan kolej jururawat Penang. Bila dah jumpa hospital besar Pulau Pinang, masuk je cabang  depan pintu pagar hospital tu then jalan terus Jalan Sepoy Lines,10450. Jumpa la kolej jururawat, depan sikit pastu sampai la korang kat PPKK&KLPM :) . Kalau korang nak peta yang lagi detail pasal area kolej tengok kat sini  Peta Lokasi PPKK&KLPM .


So far okay la study sini. kemudahan tu ada cuma kat dalam kolej ni takde kedai runcit hahaa nak beli pape kena keluar lalu ikut hospital sana. Area tu ada la 7E ngan kedai makan. Hostel dia okey, 1 bilik 2 orang. Untuk pelatih Pembantu pembedahan pergigian (DSA) ditempatkan kat tingkat 12 tapi jangan risau lif disediakan :) . Pelatih Jururawat pergigian & Juruteknologi Pergigian pun ditempatkan kat sini. Kelas macam biasa, macam penjawat awam lain gak start jam 8 pagi sampai 5 petang. Mula-mula sumpah penat tapi bila dah sebulan berada kat sini aku dah boleh adapt. Alah bisa tegal biasa gituu hewhew. 


Bagi pelatih DSA macam aku ni, stay kat kolej 3 bulan je pastu akan kluar praktikal kat mana-mana negeri selama 18 bulan. Last skali kembali ke kolej balik untuk 3 bulan terakhir lepas praktikal. Kalau ada rezeki, dapat la kat negeri sendiri kalau tak pandai-pandai la survive nanti. Before kluar praktikal, kena seat tuk exam dulu tau bulan 3 tu. Lulus baru boleh kluar, kalau tak kena stay kolej untuk repeat fuhh mintak jauh laa kan. Sumpah nervous time dorang nak announce result hari tuu sampai ada yang nanges. Hmm aku pun lupa whether im include or not hihi . Papepun, Alhamdulillah we made it ! and sekarang aku tengah berpraktikal kat Kedah. Huuu takde rezeki nak balik Terengganu. Sabar je laa. kat tepi tu,  bangunan tambahan KLPM a.k.a asrama pelatih perempuan. 







35 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Boleh cuba bukak laman web Spa. Suruhanjaya perkhidmatan awam. Kt situ ada borang permohonan jawatan :)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum akak, sy nk tnya btl ke intake untk nurse ggi xda untk intke julai tahun ni ?
    blh xbg tips2...
    sy dpt utk iv ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. maaf dik, akak kurang sure pasal intake JP.

      Delete
  4. assalamualaikum kak, yg dsa ni ada tak lelaki? ke semua pempuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Haha jangan risau. Lelaki pun ada :)

      Delete
  5. miss eika . contact me please 0175521026 .nk borak panjang lagi .

    ReplyDelete
  6. saya rasa dapat intake july tpi nk makesure lgi nk tnya awak laa miss eika lgi lanjut . wasap saya yaaaa miss eika please heee . . .

    ReplyDelete
  7. saya rasa saya dapat intake july tpi nk tnya awak dulu nehh serba sedikit da kemuskilan . pleaseee yaa wasap saya ok

    ReplyDelete
  8. InshaAllah nanti ada masa saya wasep ye. maaf ye

    ReplyDelete
  9. hi miss eika :)
    boleh share tips tak hows life dekat sana? student life dekat situ okay? nervousnya huhu saya dapat intake july :D thankyou miss eika ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai farhana :) tips dia mudah je. Sentiasa ikut kata senior baru la semuanya okay hehe. Okey je stay kolej tu, kemudahan semua ada. Ouh intake july ye. Tahniah ;)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. hi miss eika :)
      nk tanya ni, students dekat kolej tu boleh bawa transport sendiri takk? :) hihi tanya je

      Delete
    4. hai hai. sori lambat sangat membalasnya eheh. tahun kedua baru dibenarkan

      Delete
  10. salam kak, dekat mana eh nak download dia punya surat tawaran? dah cari dekat website yg dia bagi tapi tak jumpa..boleh bantu? takut2 terlepas pandang thanks in advance :)

    ReplyDelete
  11. wassalam. sori lambat sangat replynya. busy+dekat kolej takde internet heh. ni intake julai 2015 ek

    ReplyDelete
  12. Haii sist. Huhu do ws me if u'r free. Banyak nak tnya huhu
    0148612917.

    ReplyDelete
  13. Praktikal Tu bole mntak kt area umh ke...atau tak boleh request mna Kita nk...sbb Baru nk daftar Jan 17 NT...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sistem baru ni dah tak tentu dapat balik tempat sendiri. Dia akan hantar random. Tapi kalau bernasib baik hari pertama waktu lapor diri untuk praktikal tu boleh request tempat yang kita nak

      Delete
    2. hai shawn.. sy pun dpt intake january 2017 sy dari sabah.. ni my number ..hrp kita bole jadi kawan disana.. 0128343697

      Delete
    3. hai shawn.. sy pun dpt intake january 2017 sy dari sabah.. ni my number ..hrp kita bole jadi kawan disana.. 0128343697

      Delete
  14. Assalamualaikum kak. Saya nak tanya pasal DSA sbb saya intake this July and boleh tak nak mintak contact akak? Oh btw saya dah email akak tapi tak dpt any reply lagi hehe.. hopefully akak dpt bantu saya thanx :)

    ReplyDelete
  15. Assalamulaikum, nk tanye h/stay@budjet hotel yg berhampiran kat sini mane ye..Inshaa Allah 3.7.17 ni antar ank lapor diri. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt. Hm kurang pasti la puan. Haritu masa daftar saya tak stay hotel. Tapi cuba search area kolej pergigian tu :)

      Delete
  16. Assalamualaikum. Saya dapat juruteknologi pergigian intake julai nanti. nak tanya senang tak nak dapatkan pengangkutan awam seperti bas kat situ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt. Tahniah 😊 Bas untuk jalan-jalan memang banyak. Kena jalan kaki kluar sikit about 4-5 minit dari kawasan asrama.Kalau stesen bas kena pergi sungai nibong. Kereta sewa/ kereta bajet/prebet sapu pun ada

      Delete
  17. ada tak org intake januari 2018 DSA kat sini?

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum. Nk tanya. Kalau u19 lepas belajar akan dapat kerja?

    ReplyDelete
  19. agak² yuran asrama berape eh sis ? makan minun kita tanggung sendiri eh ? die tak sediekan?

    ReplyDelete
  20. nak tanya. kalau sambung degree boleh jd doctor dentist tak?

    ReplyDelete
  21. SALAM & SELAMAT PAGI,SAYA LIZA DARI DELAYAR TRAVEL INGAIN MENAWARKAN KEPADA SEMUA KAKITANGAN PERGIGIAN BAGI SEWA BAS UNTUK PULANG KE KAMPUNG UNTUK CUTI RAYA HAJI....MINTA JASA BAIK WARWARKAN YEE.....BOLE HUBUNGI KAMI JIKA ADA SEBARANG PERTANYAA..AZRUL 0175589242

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum kak, mcm saye ni budak lepasan spm..saya minat nk msuk nursing gigi...tpi mcm mana saya nk apply msuk sini yer?

    ReplyDelete

home