Thursday, May 22, 2014

Pembantu Pembedahan Pergigian (DSA)



Assalamualaikum. Olla !  okay kali ni aku nak cite sikit pasal Pembantu Pembedahan Pergigian a.k.a DSA ni. Hmm sesapa yang dia punyer hasrat tak kesampaian nak jadi dentist tu boleh la apply DSA. Hehe tak dapat jadi dentist, jadi pembantu dentist pun okay jugak kan. Duduk tepi doc assist patient. Best jugak lorh



Anybody yang dah pass interview tu aku ucapkan tahniah lah. Korang hebat , sebab tak mudah nak lulus iv under gov ni tau. Ramai kut yang fail hmm takde rezeki kat situ. InshaAllah ada rezeki korang  masing-masing Dia nak bagi. By the way, intake untuk jawatan ni KKM buat 2 kali setahun. Januari ngan Julai. Kalau yang dapat intake Jan tu, InshaAllah daftar 1 or 2 hb. Intake Julai maybe 1 or 2 hb jugak kut hee aku tak sure sangat sebab aku intake Jan 



Entry aku hari tu pasal lokasi Kolej Latihan Pergigian Malaysia (KLPM) kan. Kali ni aku nak bagi sikit gambaran pasal DSA ni. Pakaian , tempat kerja ke pape. Kononya la kan hahaa eh betul la. Nak share aku punyer pengalaman kecik jadik pelatih DSA ni hihi


uniform. apron, glove, mask tu time nak assist. spek tu tak termasuk okey haha 







unit pergigian dalam bilik rawatan (surgery)

basuh perkakas pergigian selepas rawatan



Lepas 3 bulan blajar kat kolej, korang akan kuar praktikal selama 18 bulan kat mana-mana klinik under Op and pakar. kat klinik yang aku praktikal, kitorang kena 9 bulan OP pastu 9 bulan kat pakar. Kalau bernasib baik, dapat la praktikal  kat negeri sendiri. Tapi kemungkinan untuk dihantar ke negeri-negeri lain pun ada hehe. Ye, macam aku ni -_-'  Papepun aku bersyukur. Hmm ada hikmah dia kan ? okey lepas praktikal 18 bulan tu, korang will come back to kolej untuk final exam. 3 bulan terakhir tu la last stage before grade. Pastu akan cuti selama 2 bulan then dihantar posting as a Dental Surgery Assistant :) 

82 comments:

  1. Assalamualaikum , bole tnya sikit? ,klau time iv ape2 dia tnya ye?? hehe tq

    ReplyDelete
  2. wassalam. byk benda yg boleh ditanya. nama menteri kesihatan, info pasal gigi. skop@tugas2 pun dia tanya. pasal gaji n elaun . kalau nak detail lagi boleh tgk kt portal rasmi SPA :)

    ReplyDelete
  3. owh hehe ok2 tq ,nak tnya psl subjeknya lgi ble??hehe

    ReplyDelete
  4. nak tnya ape2 subjek latihan dsa ne? tq :)

    ReplyDelete
  5. Bila dah masuk blajar, kita akan dapat 23 buah modul. mcm buku teks jugak, tp nipis je. kita akan blajar pasal gigi, ubat2, tulang2, pasal kanak2 n ilmu adab pun ada. blajar dalam Bm je , takde susah sgt pun. cuma kena rajin hee

    ReplyDelete
  6. owh wa hehe thank you 4 info ok :) wish me luck 10/9 ne sye iv

    ReplyDelete
  7. oh ye ,sblm tu ble x kongsikan sikit ape alatan yg digunakan ole ppp??dgr2 kena tnya semua ne hehe

    ReplyDelete
  8. terima kasih akak.. saya baru nak pergi temuduga DSA jumaat (13 march 2015) ni. doakan ya :)

    ReplyDelete
  9. Sama sama. Smoga dapat masuk utk intake Julai ni ye. All the best :)

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. esok 12hb 3.2015 saya tmdga doakan saya yer....psl gigi dia tnya apa ekk

      Delete
  11. All the best :) kalau saya dulu dia cuma tanya gigi dewasa & kanak2 ada brapa batang. Pastu nama menteri kesihatan Malaysia , menteri kesihatan negeri. Skop tugas PPP kena tahu juga ye. Skalidgn gaji

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke...ermmm kalau mcm saya sudah kje sbg ppk utk tmudga kpsl ni gaji mcm mana ekk..

      Delete
    2. Ouh. Pasal itu saya tak tahu. Maaf ye

      Delete
  12. sorry miss eika tak perasan post ni. sangat sangat membantu :)
    tq so much for sharing ^^ nanti kalau free update laa lagi huhu

    ReplyDelete
  13. salam kak.. mintak bantu saya.. hehe.. saya baru je dpt tawaran utk DSA ni utk sesi julai. gambaran utk prog ni zero.. boleh kak tlg citer lebih sikit tak.. ni email saya harryamir95@gmail.com mohon pm kak.. please.. heehee

    ReplyDelete
  14. salam kak... tarikh interview latihan bertaraf sijil dengan bertaraf diploma lain ye?

    ReplyDelete
  15. Wassalam wbt. Aah lain-lain. Lain jawatan lain tarikh interview nya walaupun gred sama :)

    ReplyDelete
  16. assalam kak saye dapt intake july ni msuk dftar 1 july . saye dpt bidang teknologi pergigian kak .. nk mnx pendapat and komen akak tntg bdg ni boleh x sbb skrg saya tgh bljr dkt uitm msih confuse nk berhenti uitm then masuk spa atau x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt. Tahniah (: Bagi akak Juruteknologi pergigian (JT) ni ok je. penat kerja tu biasa la kan. Sama je mana-mana kita pergi takde kerja yang senang. Kalau masuk Spa kerja insha Allah dah terjamn berbanding dgn diploma. Zaman skrg susah nak dapat kerja. Bagi akak, dah dapat tu bersyukur sangat. Ramai yang apply tapi tak dapat. Akak dulu pun behenti uitm then masuk Spa

      Delete
  17. owh terima kasih akak . x sabar la plk rsanya nk msuk bljar

    ReplyDelete
  18. btw majoriti bdg juruteknologi pergigian ni lelaki ka permpuan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat. Rasanya majoriti lelaki. Pape pun, all the best 👍

      Delete
    2. okkay kak insyaallah 11/7 ni lapor diri

      Delete
  19. slm. saya nak tanya ttg pakaian. betul ke kena ade baju kurung warna putih dan kain hitam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Tak perlu. Baju kurung biasa pun boleh. Kalau ada tudung putih boleh bawak skali :)

      Delete
  20. hello kak..klau ada mslh tulang agak2 boleh lepas tak pemeriksaan kesihatan..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello ;) kalau boleh berjalan dan berdiri lama Insha Allah boleh

      Delete
  21. slalunya pnyakit ap je yg x lepas pemeriksaan kesihatan? hope u dont mind to answer my quest:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya selagi boleh bekerja dan tidak ada masalah untuk bergerak, insha Allah boleh.

      Delete
  22. Salam hai kak :) saya dapat tawaran belajar DSS, 11/7 ni lapor diri tapi saya masih tak dapat print segala dokumen dan surat tawaran. Macam mana caranya ya? Dah tekan link yang dia bagi tapi error. Tak boleh masuk pon. Tarikh dah dekat, nak buat medical segala tak boleh lagi sebab segala dokumen tak ada. Cuma ada surat makluman berjaya temuduga sahaja. Itu pon sebab dia hantar ke alamat rumah. Boleh whatsapp saya tak? 011-19477177. Nama saya una. Saya perlukan tunjuk ajar sikit hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Ni email saya misslolipop33@yahoo.com

      Delete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. nak tanya dia ada tak tanya kenapa nak berhenti drpd tmpat yg kita blajar skrg ni dan nak ke spa ? sebab akak ckp sblum ni akak bljr kt uitm kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan interview boleh jadi apa-apa je. Waktu akak dulu dia takde tanya soalan tu :)

      Delete
  25. Assalamualaikum akak..Akak sekarang dah kerja ya? Saya baru lepas temuduga DSA berapa hari lepas..biasa tarikh keputusan iv berapa lama selepas tu ea? doakan saya ya..:)

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum kak. sy nak tnya, selama 18 bln praktikal tu tmpt penginapan mcm mne ye? andai dpt praktikal di ngeri slain ngeri kelahiran tmpt tngl dsediakn ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt. Rumah kena cari sendiri. Waktu praktikal memang susah sikit nak cari tempat tinggal. Tapi biasanya staf2 kt situ tolong carikan kalau ada rumah sewa.

      Delete
  27. sy dapat masuk intake january 2017 .. anyone can help me s waktu kat pulau pinang nanti hehe
    sapa dpt intake 2017 please contct me sy nizam daei sabah 0168459527

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah �� Kalau nak tahu apa-apa boleh email saya misslolipop33@yahoo.com

      Delete
    2. Sy pn dpt intake utk bln jan ni.

      Delete
    3. please contct me kepada yang dapat intake january 2017.. thanks..

      Delete
  28. thanks.. hai eiyia sweet.. awk pun dapat intake january ke? awk asal mana? bole la kita jadi kawan disana hehe.. anything please conctct my number 0128343697 hehe

    ReplyDelete
  29. thanks.. hai eiyia sweet.. awk pun dapat intake january ke? awk asal mana? bole la kita jadi kawan disana hehe.. anything please conctct my number 0128343697 hehe

    ReplyDelete
  30. sy pun dpt juga jan 2017 :) , from muar johor

    ReplyDelete
  31. as salam.. anyone intrview 9/3? (01131862717)

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum sis...ble x chat sya guna whatapp...sya nak intervew isnin nie.. bnyk da mncarut d utak nak jwp pa??? pa y kena tnya la...nie 0168335734 sya

    ReplyDelete
  33. Siapa dapat intake julai 2017 (0145648590)...pembantu pmbedahan pergigian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. injake julai 2017 tapi link spa bagi x bleh buka la dah dapat ka smua dokumentasi? (osleh 0162943547 kalau ada info pm please)

      Delete
    2. injake julai 2017 tapi link spa bagi x bleh buka la dah dapat ka smua dokumentasi? (osleh 0162943547 kalau ada info pm please)

      Delete
    3. Bila tekan link tu jadi mcm mana ? Mungkin line sibuk atau jemmed. Cuba buka jam 12 malam ke atas

      Delete
  34. Alhamdulillah...dh dpt tawaran untuk lapor diri 3 julai 2017...

    ReplyDelete
  35. Saya pun lapor diri 3/7/2017 ni . Boleh contact saya 0197742705 - nina .Bukan ape cuma nak carik kawan je sebelum lapor diri kat kolej tu

    ReplyDelete
  36. Dah ade yg terima srt tawaran utk yg bjya tmuduga intake 7/2017??

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya !!saya lapor diri 1 julai ni..

      Delete
  37. saya dpt surat tawaran utk intake 7/2017.tpi surat tu hilang .. mcm mna ek??kan dia nk surat tu nnti pendaftaran. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba buka web SPA dan print surat tawaran. Tekan kt jawatan, masukkan nombor ic. Ada bahagian pengambilan/ surat tawaran. Saya tak brapa pasti, nanti cuba cari

      Delete
  38. Hai. Sya lapor diri 3/7/2017 ni utk DSA. Contact 0165884128 sebab nak cari kawan dari sabah time lapor diri nanti ��

    ReplyDelete
  39. Nak tanya kak. Ada kwn sya sorang ne. Dia dh interview ppp sbnyak 2 kli tp 2 kli itu juga gagal. Knapa agak nya ya? Lagi satu adakah faktor berat badan dan saiz fizikal turut dinilai waktu di interview? Sbb kwn sya ada berisi sikit. Adakah itu mnjadi faktor dia fail iv?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktor saiz badan tak mempengaruhi lulus atau gagal ��

      Delete
  40. Sy interview 14/9/17 ne..doakan sy lulus temuduga ya..🙏🙏

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awk dpt tahu keputusan ujian psikometrik dlm bulan brapa ehh? Sbb saya bru dpt keputusan ujian psikometrik 27/5 lepas. Skrg tgh tggu paggilan iv. Agak2 brapa lama akn dpt tahu tarikh iv tuu?

      Delete
  41. Hi. Ada ssiapa x yg dpt intake jan'18 utk lthan DSA ni �� please contact me 0148516420. thank you..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, saya call bhgn separa (pergigian) dapat berita ditawarkan. tapi tak leh check online sbb saya calon simpanan dari julai 07, ni tunggu surat kkm je..berdebar pula. ni contact saya 0193951006 (habibah)

      Delete
    2. Salam nak tnya awk iv bulan brapa ehh ritu? Sbb saya bru dpt keputusan psikometrik 27/5 ritu dan alhamdulillah lulus. Skrg tgh tggu pggilan iv tpi saya just nak confirmkan iv nie intake july atau january ehh huhu

      Delete
    3. Salam nak tnya awk iv bulan brapa ehh ritu? Sbb saya bru dpt keputusan psikometrik 27/5 ritu dan alhamdulillah lulus. Skrg tgh tggu paggilan iv tpi saya just nak confirmkan iv nie intake july atau january ehh huhu

      Delete
  42. Hai akak, pengangkutan disediakn utk ke pusat latihan bila nk register tak?

    ReplyDelete
  43. Tahniah pada yang lulus temuduga sy nizam intake jan17

    ReplyDelete
  44. Alhamdullillah..thun depan smbg bljr..intake jan 2019

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nak tnya awk iv bulan brapa ehh ritu? Sbb saya bru dpt keputusan psikometrik 27/5 ritu dan alhamdulillah lulus. Skrg tgh tggu paggilan iv tpi saya just nak confirmkan iv nie intake july atau january ehh huhu

      Delete
  45. Apa beza pmbntu pmbdhn prgigian u19 dgn latihan pmbntu pmbdhn prgigian ya??

    ReplyDelete
  46. assalamualaikum. hai nak tnya boleh? kan after 6 month akan dihantar posting. kite akan diberi pilahan atau ditetapkan oleh kementerian?

    ReplyDelete
  47. iv dlm bm atau bi atau dwi

    ReplyDelete
  48. Assalamulaikum,

    Kepada adik2 yang telah memiliki Sijil Pembedahan Pergigian dan sedang mencari peluang pekerjaan boleh email kepada saya (norashikin@upnm.edu.my). Pihak Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) sedang mencari calon yang berkelayakan untuk dilantik sebagai Pembantu Pembedahan Pergigian Gred U19. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. saya nak tanya tentang latihan juruteknologi pergigian. ada tak anyone yg tahu sikit tntg juruteknologi pergigian? pakaian semaa belajar dan bekerja. adakah beruniform macam jururawat jugak?

      Delete
  49. Assalamualaikum. hai, anyone intake jan2020 ada tak ?

    ReplyDelete

home